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Synoptique Call for Abstracts: Beyond Indian Cinema’s Centenary

Updated: Oct 27, 2020

Synoptique – An Online Journal of Film and Moving Image Studies

Call for Abstracts: “Beyond Indian Cinema’s Centenary”

(French follows)

In the spring of 1913, Dadasaheb Phalke’s Raja Harishchandra, the first Indian feature-length film was screened. Celebrations commemorating the 100th year of Indian cinema’s success and rich history have emerged in 2013; thus illustrating its far-reaching impact and staying power (film festivals, special productions, interviews, special editions, exhibitions, etc.). With this in mind, Synoptique has decided to join the fray and point towards the less traveled roads of Indian cinema discussion by expanding upon the reflections brought on by these centennial commemorations. We invite you to submit texts which will shine light on the more unusual and alternative facets of Indian cinema. We particularly solicit articles that focus on neglected film cultures, perhaps informal or even uncomfortable aspects, as they open debates to broader perspectives on the diversity of Indian cinema. In this vein, we also invite you to submit articles addressing questions of “national” Indian cinema in the context of regional film industries and theaters and informal cultures. This special issue is therefore seeking to revisit the selection and promotion of celebrated film cultures and the (re) discovery of forgotten ones.

Submissions may include topics such as:

  1. Film cultures of India in South Asia (Pakistan, Bangladesh, Bhutan, Sri Lanka, Nepal);

  2. Early cinema  / challenging research on the early Indian cinema corpus;

  3. Documentary and non-narrative cinema, experimental and citizen moviemaking;

  4. Lesser discussed genres (anime, horror, erotic films, etc);

  5. Representations of gender, femininity / masculinity, Queer studies;

  6. Questions regarding format: television, soaps, mythological series;

  7. Film and other audio-visual arts (graphic novels, photography, installations);

  8. Sound technologies, including the transition to sound;

  9. “Soundtrack studies”, music and dance;

  10. Film and music in other contexts (restaurants, nightclubs, neighbourhoods and markets);

  11. Guidelines and practices of censorship across time;

  12. Informal distribution networks (Piracy, spontaneous video parlours, YouTube);

  13. History of touring cinemas, permanent and semi-permanent theaters, Bollywood showplaces;

  14. Spectatorship habits (food, audience participation);

  15. The celebrations around the Indian Cinema’s Centenary.

We invite you to submit your critical reviews of film festivals, exhibitions and events celebrating the centenary. A section on critical reviews of “special films” is scheduled, for which you can submit a short-piece account of the films which particularly interested you in these 100 years. We are also interested in interviews with filmmakers in South Asia whose innovative involvement with Indian cinema contributes to its vitality in local and expansive ways.

Abstracts should be sent to editor.synoptique@gmail.com by June 30, 2013.

Selected papers will have to be submitted by September 30, 2013.

*******

Prière de faire circuler:

 Synoptique: Revue virtuelle du film et de l’image en mouvement

Appel à proposition: “Le cinéma indien après 100 ans”

Au printemps 1913 était présenté le premier long-métrage indien Raja Harishchandra de Dadasaheb Phalke. 2013 se voit donc être une année de célébrations du cinéma indien de toutes sortes et de toutes parts : festivals de films, productions spéciales, entrevues, numéros spéciaux, expositions. Dans la foulée, Synoptique saisit cette opportunité pour poursuivre les démarches réflexives et commémoratives de ce centenaire mais aussi pour tenter d’élargir vers des chemins souvent moins empruntés pour célébrer et discuter du cinéma indien. Nous vous convions donc à nous soumettre vos textes visant à nous faire découvrir les facettes les plus inusités et alternatives du cinéma indien. Nous sollicitons tout particulièrement des articles qui portent sur les cultures cinématographiques négligées, peut-être informelles, pouvant même parfois susciter inconfort et débats et qui sauront élargir nos connaissances de la diversité du cinéma indien. Dans cette veine, nous vous invitons aussi à proposer des articles qui traitent de questionnements sur le cinéma dit « national » officiel dans le contexte de l’industrie et des cinémas régionaux ainsi que des cultures officieuses. Ce numéro spécial cherche à revisiter la sélection et la promotion de cultures cinématographiques célébrées et la (re)découverte des oubliées.

Les textes soumis peuvent inclure les sujets tels que :

  1. Cinéma indien en Asie du sud (Pakistan, Bangladesh, Bhoutan, Sri Lanka, Népal);

  2. Cinéma des premiers temps, remise en question des facteurs déterminants le début du cinéma indien;

  3. Documentaire et cinéma non-narratif, cinéma expérimental et cinéma citoyen;

  4. Les genres moins discutés (animation, horreur, films érotiques, etc);

  5. Représentations des genres, féminité / masculinité, Queer studies;

  6. Questions de format : télévision, soap, séries mythologiques;

  7. Cinéma et autres arts audio-visuels: intermédialité, bande-dessinées, photographie, installations;

  8. Les technologies du son, incluant passage du muet au parlant;

  9. « Soundtrack studies », musique et danse;

  10. Film et musique en contextes autres que les salles de cinéma (restaurants, boîtes de nuit, célébrations, quartiers, marchés);

  11. Règles et pratiques de la censure à travers le temps;

  12. Réseaux de distribution informels  («Vidéos Parlours» improvisés, Piratage, YouTube);

  13. Histoire des cinémas ambulants, permanents et semi-permanents, des Bollywood showplaces;

  14. Habitudes autour de l’activité d’aller au cinéma : nourritures, participation de l’auditoire.

  15. Les célébrations du centenaire du cinéma indien, les écrits et les productions cinéma à son effet.

Nous vous invitons à nous présenter vos compte-rendus critiques de festivals de films, d’exposition et d’événements commémoratifs du centenaire. Une section portant sur les films particulièrement prenants de ces 100 années de cinéma sera prévue et pour laquelle vous êtes invité-e-s à soumettre de courtes critiques. Nous acceptons aussi des entrevues avec des personnalités du cinéma de l’Asie du Sud et/ou prenant part d’une manière toute particulière à la vitalité locale et globale du cinéma indien.

Les résumés de proposition peuvent être envoyées à editor.synoptique@gmail.com d’ici le 30 juin 2013. Les décisions sont communiquées à la mi-juillet et le texte final devra être soumis le 30 septembre 2013.


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